Măriuca Ivan, Directorul Fundaţiei Crucea Alb Galbenă din România: “Cred că tehnologia, utilizată corect, poate salva vieți.”

Măriuca Ivan este Directorul General al Fundaţiei Crucea Alb Galbenă din România şi, datorită ei, toţi românii au astăzi dreptul de a fi îngrijiţi medical la ei acasă. În spatele acestei performanţe au stat ani de luptă cu “o Românie destul de debusolată, necontrolată și descurajantă“. Vă invităm să citiţi interviul pe care Măriuca Ivan l-a acordat pentru cei care urmăresc şi susţin proiectul Butonul Roşu!    

 

  1. Măriuca Ivan este un nume în îngrijirea la domiciliu. Cum aţi ajuns să vă dedicaţi o parte din viaţă îngrijirilor la domiciliu din România?

M.I.: Lucram la Ministerul Sănătății atunci când o delegație de belgieni de la Crucea Alb Galbenă Flandra a venit să propună introducerea unui nou sistem în serviciile de sănătate din România, îngrijirile medicale la domiciliu. Am avut atunci îndrăzneala să cred că dacă nu pot schimba sistemul din interiorul lui, o să o pot face din afară. Și am reușit! Am introdus îngrijirile medicale la domiciliu în legislația din România și am făcut din asta un drept al tuturor românilor. A fost un drum anevoios, a trebuit ca împreună cu partenerii belgieni să batem la multe uși, să explicăm multora că e mult mai ieftin să îngrijești oamenii acasă, pe perna lor, dar și că mulți pacienți se vindecă mai repede într-un mediul familial, cald și prietenos decât în spital. 

Am creat Fundația Crucea Alb Galbenă pentru a deveni un sistem model în legislaţia românească, în scopul  diminuării cheltuielilor dintr-un buget sărac, dar mai ales în beneficiul oamenilor. Oferim servicii de îngrijire la domiciliu tuturor celor care au nevoie, la cele mai înalte standarde de calitate.

  1. Anul trecut, Crucea Alb Galbenă România a aniversat 20 de ani de activitate. Cum aţi descrie aceşti 20 de ani aflaţi în slujba beneficiarilor?

M.I.: 20 de ani de muncă  făcută cu iubire și profesionalism pentru ca un număr cât mai mare de oameni să beneficieze de servicii de calitate, de înaltă performanță și inovație de îngrijire la domiciliu.

Cu o echipă pluridisciplinară de profesioniști am reușit să creăm un model de îngrijiri integrate la domiciliu cu suport de teleasistență și teleurgență cu Primăria Capitalei. Am obținut  prima autorizare, acreditare și  contractare cu casele de asigurări,  primele modele de parteneriate cu autoritățile locale și centrale, primele proiecte pe dezvoltare a rețelelor furnizorilor de servicii de îngrijiri la domiciliu, iar în acest moment dezvoltăm o soluție informatică de management al activității fundației.

Grație acestui traseu, Crucea Alb-Galbenă a devenit membru fondator al unor alianțe și a primit recunoașterea unor instituții de profil.

Valorile noastre sunt respectul pentru pacient și pentru demnitatea profesiei. Acestea au fost mereu un far călăuzitor pentru a ne continua drumul în slujba ființei umane, a demnității și vindecării acasă.

S-a irosit multă energie căutând fonduri pentru supraviețuire, iar curajul de a implementa acest sistem într-o Românie destul de debusolată, necontrolată și descurajantă, a fost o mare provocare.

 

  1. Dacă ar fi să faceţi o radiografie a situaţiei actuale a serviciilor de îngrijire la domiciliu, cum ar arăta aceasta?

M.I.: Drumul anevoios al îngrijirilor la domiciliu continuă, deși când am intrat pe acesta cale credeam că mi se vor alătura și alții care au același crez și că împreună vom reuși să facem acest sistem să funcționeze în mod transparent, profesionist şi viabil pentru toți pacienții. În ultimii ani însă, am primit o lecție dură, a lipsei  de fair play, a concurenţei neloiale, a  corupției existente în sistem. Dacă în primii ani, Crucea Alb Galbenă a fost primul şi singurul furnizor de îngrijiri medicale la domiciliu, în prezent numai în București sunt 85 de furnizori.  Am crezut mereu că apariţia concurenţei va aduce servicii de calitate şi multă determinare, va permite pacienţilor să-şi aleagă singuri  furnizorii în funcţie de performanţe şi calitate. Din cauza lipsei acute de informare a pacienților despre drepturile lor, însă, acești furnizori, în majoritatea lor firme for-profit, reușesc să înșele sistemul făcând profituri uriașe din fondurile alocate de la casele de asigurări. Pacienții nu știu ce presupune să beneficieze de îngrijiri la domiciliu decontate  prin casa de asigurări, nu știu că au dreptul să-și aleagă furnizorul, nu știu unde să facă o reclamație atunci când nu au parte de serviciile care li se cuvin, uneori după o viața de muncă.

Sunt pusă în situația de a mă adapta la o asemenea realitate și trebuie să dau dovadă de creativitate în a duce această luptă cu „arme” egale dar nu ilegale. Am ales să continui să investesc în profesionalizarea echipei, am ales să fac parteneriate cu organizații care împărtășesc aceleași valori, am ales să câștig loialitatea și încrederea pacienților noștri, am ales să devenim un partener credibil pentru instituții publice care ne apreciază și cu care continuăm să lucrăm de foarte mulţi ani.

 

  1. Care credeţi că este soluţia pentru vârstnicii singuri, din comunităţile unde nu există astfel de servicii? Ce pot face aceştia sau aparţinătorii lor?

M.I.: E nevoie de o abordare dublă : pe de o parte organizațiile care activează în aceste comunități trebuie să facă lobby pentru a obține finanțări de la autoritățile locale, firme, pentru a susține un serviciu de îngrijire la domiciliu. Pe de altă parte, acolo unde nu există astfel de organizații, aparținătorii să facă presiuni la nivelul autorităților pentru înființarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu.

 

  1. Cum vedeţi viitorul serviciilor de îngrijire la domiciliu din România? Vor exista mai mulţi furnizori? Cum se vor susţine serviciile din punct de vedere financiar?

M.I.: Din păcate, experiența mi-a arătat că nu există o coerență la nivel legislativ care să asigure un cadru de finanțare clar, unitar și disponibil pentru astfel de servicii. Devine din ce în ce mai greu de creat și susținut o echipă profesionistă și un mod de lucru eficient. Practic, nu poți să-ți faci o strategie de dezvoltare pe termen lung. Am ajuns să mă preocup din ce în ce mai mult,  an de an, de identificarea unor finanțări  pentru servicii de bază și să aloc mai puțin timp unei strategii de dezvoltare. Nu te poți baza pe finanţările de la nivelul autorităților locale care sunt mereu în schimbare pe principii politice, companiile private din România sunt încă reticente implementării conceptului de responsabilitate socială,sprijin  financiar de la organizații din afara țării nu prea mai există. Din păcate cred că vom ajunge ca numai pacienții care își permit din punct de vedere financiar un astfel de serviciu, să îl și acceseze. O posibilă soluție de viitor ar fi ca o parte din contribuțiile din asigurările de sănătate făcute de fiecare român, să fie redirecţionate special pentru servicii de îngrijire la domiciliu.  Pentru asta e nevoie de un studiu de fezabilitate și de persoane responsabile care să implementeze o astfel de abordare.

 

  1. Care este rolul tehnologiei în îngrijirea la domiciliu? Cum aţi ajuns la proiectul de teleasistenţă Butonul Roşu?

M.I.: Cred că tehnologia , atunci când este utilizată corect, poate salva vieți. Ideea de teleasistență este un vis vechi de-al meu și mă bucur că am avut șansa s-o testez și să o dezvolt la nivel național. Din 2009, Primăria Capitalei finanțează cel mai mare proiect al nostru, “Centrul Pilot de Coordonare al Serviciilor Integrate de Îngrijiri la Domiciliu din Mun. București”, în care sunt îngrijiți aproximativ 150 pacienți pe lună. Din 2014, am introdus componenta de teleasistență și 100 de pacienți au început să fie monitorizați. Am putut identifica cum funcționează, cum răspunde nevoilor pacienților, ce adaptări ar mai fi necesare, cărei categorii de pacienți le răspunde cel mai bine la nevoile pe care le au. Din 2015 am avut șansa ca prin proiectul Butonul Roșu, să putem extinde acest sistem și la pacienți din Constanța, Buzău și Giurgiu, prin intermediul partenerilor noștri, Crucea Alb Galbenă Buzău, Crucea Alb Galbenă Constanța și Asociația 4Change.  Mă bucur și de faptul că acest proiect a ajuns prin rezultatele obținute, un model de bună practică și a fost preluat și de colegii noștri de la FSC Bacău. Cred în potențialul acestui tip de intervenție care poate salva vieți prin rapiditate, profesionalism și inovație. Sper să putem perpetua acest proiect și să beneficieze de el toate persoanele care au nevoie.

 

  1. Care sunt planurile de viitor privind îngrijirea la domiciliu şi organizaţia pe care o conduceţi?

M.I.: Voi face în continuare tot ce pot pentru ca principiile care stau la bază serviciilor de îngrijiri la domiciliu și drepturile pacienților, să fie respectate. Voi căuta să mă adaptez la evoluția societății românești și, împreună cu oameni de valoare din domeniu, să lupt pentru un sistem legislativ coerent și pentru o finanțare riguroasă și suficientă pentru a acoperi nevoia imensă de astfel de servicii. Sper să rămân cât mai mulţi ani alături de familia mea minunată : Crucea Alb Galbenă!

 

Proiectul „Butonul Roşu – Servicii integrate de îngrijiri sociomedicale la domiciliu monitorizate prin sistemul de teleasistenţă” este implementat de către Fundaţia Crucea Alb Galbenă România, în parteneriat cu Asociaţia Four ChangeFundaţia Crucea Alb Galbenă Constanţa şi Fundaţia Crucea Alb Galbenă Buzău şi co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei prin intermediul Contribuţiei Elveţiene pentru Uniunea Europeană extinsă.