Maria Constandache, Directoarea Generală CAG Constanţa: “cei care deja au brăţările şi telefonul sunt încântaţi de aceste dispozitive”

Fundaţia Crucea Alb Galbenă Filiala Constanţa este o organizaţie recunoscută pentru ajutorul pe care îl acordă de ani de zile vârstnicilor din judeţul Constanţa. Pentru doamna Maria Constandache, Directoarea Generală a fundaţiei, proiectul de teleasistență Butonul Roşu a venit ca o completare excelentă a serviciilor de îngrijiri la domiciliu pe care le oferea deja.

În continuare, vă invităm să aflaţi de la doamna Constandache, ce impact are proiectul Butonul Roşu în Constanţa şi de ce este atât de important pentru vârstnicii din judeţ.

Reporter: Care este părerea constănţenilor despre proiectul Butonul Roşu? Cum l-au primit?

M. C.: Proiectul Butonul Roşu a fost foarte bine primit în Constanţa. Avem un grup de 50 de beneficiari. Au acceptat proiectul chiar şi vârstnicii care comunicau mai puţin cu noi. Nu toţi au înţeles de prima dată cum funcţionează sistemul de teleasistenta, dar pe parcurs s-au obişnuit. Cele patru asistente medicale ale noastre îi vizitează săptămânal pe fiecare dintre beneficiari şi se asigură că folosesc corect kit-ul de urgenţă (n.red. brăţara cu buton de panică şi telefonul).

Reporter: Povestiţi-ne despre câteva cazuri întâlnite în proiectul Butonul Roşu.

M.C.: Avem un domn, S.G., care ne solicită sprijinul cel mai des dintre toţi. Ca orice vârstnic, se îngrijorează când se simte puţin mai rău şi ne cere ajutorul. Când ne cheamă, mergem la dânsul, îi măsurăm glicemia, tensiunea, stăm de vorbă şi îl liniştim.

Cei mai mulţi dintre pacienţii noştri au afecţiuni cronice, însă sunt stabili şi ne dăm toată silinţa să le fie cât mai bine. Media lor de vârstă este de 70 de ani.

Reporter: Cum află vârstnicii despre Butonul Roşu?

M.C.: Prin copii şi rude mai tinere. Proiectul a fost promovat la Digi24 şi la Neptun TV. Copiii lor ne contactează telefonic şi ne povestesc despre starea părinţilor şi bunicilor.  Apoi, ne-am orientat şi către vârstnicii pe care noi îi cunoşteam deja, care au nevoie de Butonul Roşu pentru că sunt singuri şi au pensii foarte mici.

Reporter: Care este cea mai mare provocare în desfăşurarea proiectului Butonul Roşu?

M.C.: Ne îngrijorăm pentru finanţarea proiectului pe termen lung. Autorităţile de aici (n.red. Constanţa) nu sunt foarte deschise, chiar dacă există o mare nevoie să dezvoltăm continuu ceea ce facem…

 

Reporter: Ce le transmiteţi vârstnicilor care încă sunt reticenţi în faţa ajutorului oferit de noile tehnologii?

M.C.: Să aibă mare încredere în proiectul Butonul Roşu şi în cadrele noastre sanitare, pentru că cei care deja au brăţările şi telefonul sunt încântaţi de aceste dispozitive. Sunt mulţumiţi! Cel mai vechi beneficiar al proiectului are deja un an de când primeşte serviciile noastre.

 

Ca în cazul majorităţii proiectelor sociale, finanţarea pe termen lung rămâne o provocare a celor patru organizaţii care au adus Butonul Roşu în România. Totuşi, cazurile reale în care teleasistenţa oferă oamenilor o viaţă mai uşoară vor atrage, cu siguranţă, susţinere din partea societăţii. Toată echipa are încredere că, încetul cu încetul, Butonul Roşu se va extinde dincolo de Bucureşti, Buzău, Giurgiu şi Constanţa.

Proiectul „Butonul Roşu – Servicii integrate de îngrijiri sociomedicale la domiciliu monitorizate prin sistemul de teleasistenţă” este implementat de către Fundaţia Crucea Alb Galbenă România, în parteneriat cu Asociaţia Four Change, Fundaţia Crucea Alb Galbenă Constanţa şi Fundaţia Crucea Alb Galbenă Buzău şi co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei prin intermediul Contribuţiei Elveţiene pentru Uniunea Europeană extinsă.