Cristina Vasile, Directoarea Executivă a Fundaţiei Crucea Alb Galbenă Buzău – “sper ca Butonul Roşu să devină un model la nivel naţional”

La 43 de ani, Cristina Vasile este Directoarea Executivă a Fundaţiei Crucea Alb Galbenă Buzău şi Manager zonal în cadrul proiectului Butonul Roşu. Cum a ajuns Butonul Roşu la vârstnicii din Buzău? Cu ce dificultăţi se confruntă ei şi cât de util le este acest sistem de telemedicină? Aflăm de la Cristina Vasile în interviul prezentat în continuare.

Reporter: Ce v-a determinat să aduceţi Butonul Roşu în Buzău?

Cristina Vasile: Am considerat că este un proiect inovator. Eu sunt o fire tehnică şi îmi plac noutăţile din domeniul tehnologiei. Noi deja aveam beneficiari care ne sunau, cu care comunicam mult şi am sesizat că pot fi ameliorate multe probleme prin telefon. Butonul Roşu a venit ca o completare necesară la serviciile pe care deja le ofeream. Cum am fi putut să refuzăm un asemenea proiect?!

Reporter: Cum a fost primit proiectul de către beneficiari?

Cristina Vasile:  Iniţial cu reticenţă, pentru că oamenii în vârstă sunt mai reticenţi la tehnologie. Cei care au copii au fost mai uşor de convins că este necesară înscrierea lor în proiect. După prima apăsare a Butonului Roşu, i-au simţit imediat utilitatea şi s-au anunţat între ei despre această oportunitate. În prezent, avem 50 de beneficiari iar cel mai vârstnic are 94 de ani. Nu a fost greu să îi găsim, însă a fost puţin dificil să îi convingem.

Reporter: Cu ce probleme se confruntă vârstnicii din Buzău? În special cei care beneficiază de Butonul Roşu.

Cristina Vasile:  Singurătatea…şi faptul că, în general, au afecţiuni cronice. Ei se confruntă des cu situaţii de panică, dar nu necesită neapărat intervenţia ambulanţei ci ar avea nevoie de o vizită din partea asistentelor noastre. Simt nevoia să fie sprijiniţi. Curios este că înainte să li se ofere Butonul Roşu ne sunau foarte des fără un motiv anume, acum nu mai intră în panică la fel de frecvent. Se simt în siguranţă, ştiu că au brăţara şi sună când chiar au o urgenţă.

Reporter: Care este cel mai recent caz în care Butonul Roşu a salvat o viaţă?

Cristina Vasile:  Am avut un caz în care auzeam în telefon doar televizorul pacientului, dat foarte tare. Ştiam că persoana este hipoacuzică şi nu aveam cum să comunicăm bine cu ea. Am trimis o asistentă medicală la pacientul respectiv acasă şi am anunţat-o pe fiica domnului că este o situaţie de urgenţă. Într-adevăr, el căzuse în casă, deci am intervenit la timp pentru a evita o situaţie mai gravă.

Reporter: Cum vă doriţi să evolueze proiectul Butonul Roşu, în Buzău?

Cristina Vasile:  Ne dorim ca proiectul să fie sustenabil cât mai mult timp, pentru că autorităţile s-au arătat încântate de idee şi de sistem în sine. Beneficiarii nu îşi permit să plătească, indiferent cât de mică ar fi suma. Sper să evolueze lucrurile şi să devină un model la nivel naţional. S-ar face mari economii dacă în loc să cheme ambulanţa pentru orice situaţie, oamenii ar putea fi îndrumaţi telefonic să iasă din situaţii de panică sau anxietate. În felul acesta, ambulanţa ar putea să meargă doar la cazurile cu adevărat urgente. Nici nu ne dăm seama câte se pot rezolva prin telefon!

Nevoile vârstnicilor din Buzău sunt aceleaşi ca ale tuturor persoanelor din lume. Le trebuie susţinere, atenţie şi îngrijiri care să le ofere o bătrâneţe mai uşoară. Crucea Alb Galbenă Buzău oferă toate acestea şi multe alte servicii, prin proiecte cum este şi programul de telemedicină şi îngrijiri la domiciliu, Butonul Roşu. Dacă ştiţi un vârstnic care are nevoie de acest program, ajutaţi-l să se înscrie completând formularul de AICI. 

Proiectul „Butonul Roşu – Servicii integrate de îngrijiri sociomedicale la domiciliu monitorizate prin sistemul de teleasistenţă” este implementat de către Fundaţia Crucea Alb Galbenă România, în parteneriat cu Asociaţia Four Change, Fundaţia Crucea Alb Galbenă Constanţa şi Fundaţia Crucea Alb Galbenă Buzău şi co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei prin intermediul Contribuţiei Elveţiene pentru Uniunea Europeană extinsă.