Butonul Roșu – un proiect a cărui miză este schimbarea mentalităților!

Conform unui articol intitulat ”Ethical Considerations Regarding the Use of Smart Home Technologies for Older Adults: An Integrative Review” publicat în 2016 de Chung JDemiris GThompson HJ în Annual review of nursing research, atunci când tehnologia este utilizată correct, are potențialul de a îmbunătăți calitatea vieții și de a oferi un sentiment de securitate persoanelor vârstnice, contribuind în cele din urmă la îndeplinirea dorinței acestora de a îmbătrâni în propria locuință.

Datorită proiectului “Butonul Roşu – Servicii integrate de îngrijiri sociomedicale la domiciliu monitorizate prin sistemul de teleasistenta”, proiect co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Europa extinsă, 200 de persoane vârstnice din București, Giurgiu, Buzău și Constanța, pot să-și trăiască bătrânețea liniștit și în siguranță. Începând cu luna mai 2016, 80 de persoane beneficiază déjà de sitemul de teleasistență, 40 din București, 25 din Buzău și 15 din Constanța, 17 bărbați și 63 de femei. Toți beneficiarii sunt cazuri sociale, au venituri mici riscând marginalizarea socială, au cu greu sau deloc acces la serviciile publice de sănătate și la resursele comunității. Toți beneficiarii suferă de patologii cronice, asociate, cele mai frecvente fiind afecțiunile cardiace, diabetul, bolile neurologice și patologiile aparatului locomotor.

Tipul de intervenție realizat pe acest proiect este unic prin faptul că abordarea este una integrată, beneficiarii fiind monitorizați prin sistemul de teleasistență, primind în același timp vizita asistentului medical, a medicului, kinetoterapeutului și asistentului social. Fiecare beneficiar este sunat cel puțin o dată pe săptămână de dispecerul din call center-ul regional pentru a fi întrebat despre starea psihoemoțională și fiziologică în care se află și despre nevoile cu care se confruntă. În cadrul ședințelor de echipă este discutat fiecare caz în parte și sunt luate decizii cu privire la abordarea personalizată bazată pe nevoi și pe feed-back-ul pacientului.

Fiind întrebați despre cum li s-a îmbunătățit viața în urma folosirii sistemului de teleasistență, beneficiarii noștri au răspuns că în primul rând se simt mai în siguranță, știind că este întodeauna cineva disponibil să le acorde asistență în momentele în care au nevoie. Faptul că acest sentiment de siguranță crește în condițiile în care bătrânii pot rămâne în propria locuință, fiind înconjurați de lucrurile familiare, de prieteni, vecini, animalele de companie, le aduce acestora un comfort suplimentar și le crește încrederea în forțele proprii.

Acest proiect contribuie la o schimbare a mentalităților, a comunității vis-a vis de persoanele vârstnice dar și a persoanelor vârstnice față de propriile așteptări și capacități. Datorită independenței pe care ți-o poate oferi acest sistem de monitorizare, unii beneficiari au început să-și facă și planuri pe termen lung sau chiar și-au propus să meargă într-o scurtă vacanță, ceea ce ar fi fost de neconceput înainte de intrarea în acest proiect. Putem vorbi de o apropere infimă în acest moment, a imaginii bătrânului român de imagina bătrânului occidental.

Ne așteptăm ca acest proiect să aducă o schimbare în abordarea asistenței socio-medicale a persoanelor vârstnice, acestea devenind la rândul lor agenți de schimbare ai societății românești.